Over de banenwinkel

De pop-up Banenwinkel is dé ontmoetingsplek voor retailers en (aanstormend) retailtalent

Veel retailers zijn op zoek naar verkooptalent. Werkzoekenden en jongeren met verkoopskills realiseren zich tegelijkertijd vaak niet welke kansen er voor hen liggen, op korte termijn én in de toekomst. Zelfs medewerkers die al in retail werken weten vaak niet welke ontwikkelkansen er voor hen zijn.

Om die reden openen de komende tijd in verschillende Nederlandse steden pop-up Banenwinkels op initiatief van INretail, lokale ondernemersorganisaties en gemeenten. Op deze plekken worden zes weken lang vraag en aanbod gekoppeld en toekomstperspectief geschetst, daarna verhuist het concept naar een andere stad. Deventer krijgt de landelijke primeur, op donderdag 1 juni opent aan de Korte Bisschopstraat 15 de allereerste Banenwinkel. Hier ontmoeten lokale ondernemers en (toekomstige) retailtoppers elkaar. 

Antwoord op krapte

De lokale pop-up Banenwinkels zijn een antwoord op de krapte in de arbeidsmarkt.

Werkzoekenden, werknemers en studenten kunnen een talententest doen en deelnemen aan (gratis) workshops. Ook kunnen ze ontdekken welke opleidingen interessant voor hen zijn. Er staan coaches klaar waarmee ze (gratis) een persoonlijk loopbaangesprek kunnen voeren. Werkzoekenden en studenten presenteren zich op de “wall of talent” en kunnen hun interesse in het werken in lokale winkels bekend maken. De instore selfieroom zorgt voor een gouden randje aan het winkelbezoek.

Lokale ondernemers worden uitgenodigd gratis hun vacatures te presenteren en natuurlijk de mooie kanten van het vak en hun winkel te laten zien. Ook zijn er interessante workshops die helpen bij de zoektocht naar nieuw personeel en hoe personeel te behouden. 

  • Waar: Korte Bisschopstraat 15, hartje Deventer
  • Wanneer: van 1 juni tot en met 8 juli, van woensdag t/m zaterdag (09.00-17.00 uur)

INretail directeur Jan Meerman: “Zes weken lang trekken we eerst in Deventer met lokale ondernemersorganisaties alles uit de kast om te laten zien hoe leuk het werken in een winkel is. Veel mensen beseffen onvoldoende dat hun talenten uitstekend tot hun recht kunnen komen in een winkel. In de Banenwinkel ontdekken potentiële verkooptalenten hun kwaliteiten en komen ze meteen in contact met lokale werkgevers om hun dromen en ambities waar te maken. Voor wie ooit een winkelbaan heeft overwogen is dit hét moment om twijfel om te zetten in actie en naar de pop-up Banenwinkel te komen. Voor werkgevers is dit een uitgelezen kans om op een andere manier potentiële werknemers te ontmoeten en medewerkers te stimuleren hun kwaliteiten verder te ontwikkelen.” 

Meer aandacht voor retailsector

De pop-up Banenwinkel past in de aanpak van INretail om antwoorden te vinden op de krappe arbeidsmarkt, net als een social media imago campagne die in april werd gelanceerd met focus op generatie Z. Vanuit actuele visie op de arbeidsmarkt worden doorlopend acties en middelen gericht op de non-food winkelsector ontwikkeld en ondernemers geholpen bij hun personeelsbeleid. Op hun beurt pakken werkgevers het steeds professioneler aan en zorgen dat nieuwe medewerkers goed kunnen ‘landen’.  

Heb je vragen of wil je aanvullende informatie over de pop-up Banenwinkel? Mail dan naar banenwinkel@inretail.nl.